Znamy laureatów 11 edycji Nagrody Architektonicznej Prezydenta Warszawy. Muzeum Sztuki Nowoczesnej otrzymało nagrodę w kategorii „architektura użyteczności publicznej”. Wyróżnieniem pochwalić się może także Most pieszo-rowerowy przez Wisłę.
Jury, któremu przewodniczyła zastępczyni prezydenta Renata Kaznowska, wyłoniło laureatów spośród 150 zgłoszonych projektów, przyznając 17 nominacji w sześciu kategoriach.
– Jesteśmy dumni, że warszawscy architekci i inwestorzy co roku pokazują, jak można tworzyć przestrzeń zarówno estetyczną, jak i funkcjonalną. Dzięki nim nasze miasto zmienia się jak żadne inne w Europie – podkreślił prezydent Rafał Trzaskowski.
Nowa siedziba Muzeum Sztuki Nowoczesnej została doceniona nie tylko za formę, ale także za sposób, w jaki wpisuje się w otoczenie Pałacu Kultury i Nauki. Inwestycja, uważana za największy projekt artystyczny w Polsce w ostatnich latach, zyskała uznanie za minimalistyczny charakter oraz funkcjonalność przestrzeni wystawienniczych.
Nagrodę w kategorii „najlepsza przestrzeń publiczna” przyznano nowemu mostowi pieszo-rowerowemu nad Wisłą. Przeprawa łącząca obie strony miasta, stała się szybko jednym z ulubionych miejsc spacerów i wycieczek rowerowych warszawiaków. Most pozwala na wygodne dotarcie na Pragę i wpisuje się w miejską strategię „zszywania” obu brzegów Wisły.
Most pieszo-rowerowy rywalizował między innymi z modernizacją ulic Chmielnej i Brackiej.
Dom Studenta UW, Muzeum Czekolady Wedla i zajezdnia Annopol z wyróżnieniem
Wśród nagrodzonych obiektów mieszkaniowych znalazł się Dom Studenta nr 7 Uniwersytetu Warszawskiego – pierwszy od blisko sześćdziesięciu lat nowy akademik UW.
Nagrodą w kategorii „architektura komercyjna” wyróżniono zarówno Muzeum Czekolady Wedla, jak i zajezdnię tramwajową na Annopolu. Fabryka Czekolady zyskała uznanie za ciekawą adaptację dawnego obiektu produkcyjnego na funkcję muzealną, która jednocześnie ożywia okolicę.
Zajezdnia tramwajowa została doceniona za przemyślane połączenie funkcji technicznej z ekologicznymi rozwiązaniami: na elewacjach wprowadzono roślinność wertykalną, a w obiekcie wykorzystano pompy ciepła, panele fotowoltaiczne i systemy odzysku wody deszczowej. To jedna z największych inwestycji tramwajowych w Europie, zdolna pomieścić aż 152 tramwaje.