Trasa Łazienkowska ma już 50 lat. Składa się z ul. Wawelskiej, al. Armii Ludowej, mostu Łazienkowskiego i al. Stanów Zjednoczonych.
Jej budowa rozpoczęła się w 1968 i została przerwana w kolejnym roku. Prace wznowiono po zmianie władz PRL-u. Wtedy też trasa zyskała na znaczeniu i stała się jedną z ważniejszych inwestycji.
Trasy Łazienkowska to jedna z najważniejszych polskich inwestycji lat 70. Jej głównym projektantem był Józef Sigalin, wcześniej pełnomocnik ds. budowy Pałacu Kultury i Nauki. Proces realizacji trasy zajął trzy lata. Potem w 1974 roku nastąpiło oficjalne otwarcie.
Wtedy to był prestiż – opowiada Jerzy Lemański z Narodowego Muzeum Techniki w Warszawie.
Trasa Łazienkowska jest obecna także w kulturze popularnej – była jednym z ważniejszych motywów serialu „Czterdziestolatek”.
Ciekawostki
Historia Trasy Łazienkowskiej sięga dalej niż nam się wydaje.
Już przed wojną były plany – dodaje Jerzy Lemański.
Z samym otwarciem trasy wiąże się również bardzo interesująca historia.
Otwarcie nastąpiło specjalnie w związku z przyjazdem Breżniewa – komentuje Jerzy Lemański.
W dniu otwarcia jezdnie Trasy Łazienkowskiej miały po 10,5 m szerokości. Obok Dworca Centralnego, to jedna z najważniejszych inwestycji IV planu pięcioletniego.
W chwili zakończenia budowy długość trasy od ulicy Żwirki i Wigury do ronda Wiatraczna wynosiła 8 km.