Punktualnie o 3:50 pierwszy tramwaj z pasażerami wyjechał na nowe tory do Wilanowa. Była to długo wyczekiwana inauguracja trasy do Miasteczka Wilanów. Budowa trwała ponad dwa lata. Rozmawialiśmy z mieszkańcami Dolnego Mokotowa i Wilanowa, którzy są zadowoleni z tego, że tramwaj w końcu pojechał do krańca Branickiego.
Prace przy budowie nowego torowiska do Wilanowa rozpoczęły się w sierpniu 2022 roku. Pierwsze pojazdy miały pojechać nowymi torami około 1,5 roku później, na początku 2024 roku. Później termin oddania inwestycji przesuwał się jeszcze dwukrotnie. Najpierw była mowa o początku roku szkolnego. Ostatecznie skończyło się na przełomie października i listopada.
„Czekaliśmy na ten dzień”
W końcu – udało się. 29 października nowoczesne tramwaje wyjechały na tory w kierunku Miasteczka Wilanów. Tramwaje wróciły na Dolny Mokotów oraz do Wilanowa po kilkudziesięciu latach przerwy.
Na przełomie lat 60. i 70. ubiegłego wieku kończyła się ich era. Jeździły wówczas wzdłuż Gagarina, Powsińskiej i Wiertniczej. W 1973 roku uznano, że tramwaje to przeżytek. Dziś z wielkim hukiem wróciły w tę część Warszawy.
Skończą się korki, w których czasem spędzałam dwie godziny – powiedziała naszemu dziennikarzowi jedna z pasażerek tramwaju z Wilanowa do Centrum. Jak usłyszeliśmy dziś na przystanku na ulicy Dolnej, uruchomienie dwóch nowych linii – 14 oraz 16 – było długo wyczekiwane przez okolicznych mieszkańców.
Nowy tramwaj dowiezie mnie bezpośrednio do pracy. Tak więc prezydent Trzaskowski zrobił coś dobrze – powiedział nam pasażer czekający na tramwaj.
Poza tymi, którzy zamienili autobusy na tramwaje, są też tacy, którzy zdecydowali zostawić samochody na parkingu i przesiąść się do transportu szynowego. Rozmówca dziennikarza Radia Kolor, Marcina Kargola, powiedział, że ma bardzo pozytywne wrażenia.
Myślę, że przynajmniej do momentu dopóki budowa trwa, jest to dobre rozwiązanie. A to, że tramwaje wróciły w to miejsce po kilkudziesięciu latach, to dziwne uczucie – usłyszeliśmy.
Dwie nowe linie
Trasę do Wilanowa obsługują dwie nowe linie – 14 oraz 16. Ta pierwsze jedzie z Ochoty, druga z Bielan. Za kilka miesięcy, najprawdopodobniej latem 2025 roku, na tory wyjedzie jeszcze tramwaj numer 19, który dojedzie do pętli na Stegnach.
Od 1 listopada, w związku z otwarciem nowych torów, przestaną jeździć autobusy linii 522, które łączą Centrum z Branickiego. Linia 519 zostanie skrócona i będzie kursować tylko między Powsinem a Metrem Wilanowska. Od dziś (29 października) z rozkładu jazdy zniknęła linia tramwajowa numer 35.
Zmian zaplanowanych przez Zarząd Transportu Miejskiego jest znacznie więcej. O wszystkich przeczytacie w tym miejscu.