PKP Polskie Linie Kolejowe są w trakcie wyboru firmy, która zajmie się gruntowną przebudową fragmentu linii kolejowej numer 7 między Warszawą-Wawer a Otwockiem. Do przetargu stanęło siedem firm lub konsorcjów. Zapytaliśmy PKP PLK, kiedy rozpoczną się prace w terenie.
Kolejarze są w trakcie analizowania ofert, które spłynęły w przetargu. Jak już informowaliśmy, tę najkorzystniejszą złożyło konsorcjum trzech firm: Trakcja, Intop S.A. i Intop Warszawa sp. z o.o. – zadeklarowały one, że dokonają modernizacji linii za 1,58 miliarda złotych.
Prace powinny rozpocząć się jesienią
Biuro Prasowe PKP Polskich Linii Kolejowych przekazało nam, że wykonawca rozpocznie pierwsze prace na torach tzw. linii otwockiej jesienią tego roku. Najprawdopodobniej będzie to we wrześniu.
Do wiosny 2026 roku prace te nie powinny powodować utrudnień w ruchu pociągów. Jak przekazuje nam Anna Znajewska-Pawluk z PKP PLK, przez pierwsze pół roku roboty będą wykonywane przy czasowej organizacji ruchu. Budowane będą między innymi tymczasowe przejazdy kolejowo-drogowe, tymczasowe perony oraz tzw. by-passy torowe w Międzylesiu.
Linia otwocka na nowo
Po modernizacji kolejowa linia otwocka zmieni się całkowicie. Przede wszystkim, tak jak to ma miejsce na odcinku z Warszawy Wschodniej do Wawra, oddzielony zostanie ruch aglomeracyjny od dalekobieżnego. Zostanie dobudowana dodatkowa para torów.
Przebudowane zostaną też przystanki w Aninie, Międzylesiu, Radości, Miedzeszynie, Michalinie, Józefowie, Świdrze, a także przebudowana zostanie stacja Warszawa Falenica. Powstaną też nowe przejścia podziemne dla pieszych – ich ma być 20, a część powstanie w miejscach wskazanych przez dzielnicę.
Kierowcy – po zakończeniu przebudowy torów – pojadą nowymi tunelami, zamiast przejściami naziemnymi. Te powstaną w Radości przy ulicy Panny Wodnej, w Falenicy w ciągu ulic Walcowniczej i Bystrzyckiej oraz w Józefowie między ulicami Cichą i Matejki. Powstanie też wiadukt nad torami w miejsce zlikwidowanego przejazdu na granicy Warszawy i Józefowa między ulicami Werbeny i Brucknera.
Praktycznie na całej długości modernizowanego odcinka wybudowane zostaną ekrany akustyczne wysokości od 2 do 6 metrów, które zostaną pokryte roślinnością.