Blisko 4 na 10 rodziców przyznaje, że ich dzieci korzystają z narzędzi AI w trakcie nauki. Najczęściej służą one do wyszukiwania informacji (45%), ale coraz częściej także do streszczania lektur (28%) czy zadań matematycznych (26%). Co czwarty uczeń wspomaga się sztuczną inteligencją również przy tłumaczeniu materiałów z języków obcych.
Rok szkolny rozpocznie się za niecałe dwa tygodnie. Z tego powodu zaglądamy do szkolnych ławek, aby zobaczyć to, jakie spojrzenie mają obecnie uczniowie i rodzice na edukację. Z badania na zlecenie Empiku wynika, że wśród rodziców coraz bardziej rośnie przyzwolenie na korzystanie przez ich pociechy z narzędzi sztucznej inteligencji.
Aż 32% badanych nie widzi przeciwwskazań w ich użyciu, jeśli sztuczna inteligencja pomaga w osiągnięciu lepszych ocen. Jeszcze więcej (40%) uważa, że tego typu rozwiązania powinny stać się stałym elementem szkolnej edukacji.
– Sztuczna inteligencja staje się nowym „przyborem szkolnym. Przygotowując dziecko do szkoły, trzeba łączyć tradycyjne narzędzia z nauką odpowiedzialnego korzystania z nowoczesnych technologii – zauważa Anna Gut-Mostowy, rzeczniczka prasowa Empiku.
AI w szkole to korzyść czy zagrożenie?
Rodzice widzą w AI wiele korzyści. 35% uważa, że może ona pomóc dzieciom w nauce trudniejszych przedmiotów. Niemal co trzeci respondent (31%) podkreśla, że sztuczna inteligencja rozwija kompetencje cyfrowe, a 30% – że umożliwia łatwiejszy dostęp do wartościowych materiałów edukacyjnych. Tylko 14% ankietowanych nie dostrzega żadnych pozytywnych stron wykorzystywania sztucznej inteligencji w nauce.
Jednakże nie brakuje obaw. Najczęściej dotyczą one ograniczenia kreatywności uczniów (33%), ryzyka uzależnienia od technologii (31%) oraz spadku poziomu umiejętności krytycznego myślenia, pisania i liczenia (31%). Jedynie 16% badanych zwraca uwagę na kwestię prywatności oraz nadmierny czas spędzany przed ekranem.
Czego oczekują rodzice od szkół? Zdecydowana większość (62%) chce, aby w programie nauczania znalazły się treści dotyczące zagrożeń związanych ze sztuczną inteligencją. Ponad połowa (52%) uważa, że uczniowie powinni uczyć się, jak bezpiecznie i efektywnie korzystać z tych narzędzi – najlepiej pod nadzorem nauczycieli i rodziców. Jednocześnie niemal połowa badanych (49%) ma poczucie, że szkoły nie są jeszcze przygotowane na takie wyzwanie.
Sztuczna inteligencja wspomaga szkolną wyprawkę
Sztuczna inteligencja pomaga z kolei rodzicom w zakupie wyprawki szkolnej. Co czwarty rodzic (26%) skorzystał z pomocy AI podczas planowania lub realizacji zakupów szkolnych. Kolejne 39% deklaruje chęć przetestowania takich narzędzi w przyszłości.
Największym zainteresowaniem cieszyłby się asystent AI porównujący ceny, jakość i dostępność produktów w różnych sklepach (23%). Dużą popularność zdobył także generator listy zakupów dopasowany do klasy, zainteresowań dziecka i budżetu domowego (18%).
Co siódmy rodzic (14%) chętnie sięgnąłby po narzędzia analizujące listę pod kątem możliwych oszczędności czy rekomendacje produktów edukacyjnych dopasowanych do predyspozycji ucznia.
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 2–15.07.2025 r. metodą CAWI na ogólnopolskiej grupie 1005 respondentów – dorosłych posiadających dzieci przez SW Research Agencji Badań Rynku i Opinii na zlecenie Empiku.






