Sztuczna Inteligencja rozsiada się w szkolnych ławkach. Najczęściej pomaga w streszczeniu lektur i zadaniach z matematyki

fot. Canva.com

Blisko 4 na 10 rodziców przyznaje, że ich dzieci korzystają z narzędzi AI w trakcie nauki. Najczęściej służą one do wyszukiwania informacji (45%), ale coraz częściej także do streszczania lektur (28%) czy zadań matematycznych (26%). Co czwarty uczeń wspomaga się sztuczną inteligencją również przy tłumaczeniu materiałów z języków obcych.

Rok szkolny rozpocznie się za niecałe dwa tygodnie. Z tego powodu zaglądamy do szkolnych ławek, aby zobaczyć to, jakie spojrzenie mają obecnie uczniowie i rodzice na edukację. Z badania na zlecenie Empiku wynika, że wśród rodziców coraz bardziej rośnie przyzwolenie na korzystanie przez ich pociechy z narzędzi sztucznej inteligencji.

Aż 32% badanych nie widzi przeciwwskazań w ich użyciu, jeśli sztuczna inteligencja pomaga w osiągnięciu lepszych ocen. Jeszcze więcej (40%) uważa, że tego typu rozwiązania powinny stać się stałym elementem szkolnej edukacji.

Sztuczna inteligencja staje się nowym „przyborem szkolnym. Przygotowując dziecko do szkoły, trzeba łączyć tradycyjne narzędzia z nauką odpowiedzialnego korzystania z nowoczesnych technologii – zauważa Anna Gut-Mostowy, rzeczniczka prasowa Empiku.

AI w szkole to korzyść czy zagrożenie?

Rodzice widzą w AI wiele korzyści. 35% uważa, że może ona pomóc dzieciom w nauce trudniejszych przedmiotów. Niemal co trzeci respondent (31%) podkreśla, że sztuczna inteligencja rozwija kompetencje cyfrowe, a 30% – że umożliwia łatwiejszy dostęp do wartościowych materiałów edukacyjnych. Tylko 14% ankietowanych nie dostrzega żadnych pozytywnych stron wykorzystywania sztucznej inteligencji w nauce.

Jednakże nie brakuje obaw. Najczęściej dotyczą one ograniczenia kreatywności uczniów (33%), ryzyka uzależnienia od technologii (31%) oraz spadku poziomu umiejętności krytycznego myślenia, pisania i liczenia (31%). Jedynie 16% badanych zwraca uwagę na kwestię prywatności oraz nadmierny czas spędzany przed ekranem.

Czego oczekują rodzice od szkół? Zdecydowana większość (62%) chce, aby w programie nauczania znalazły się treści dotyczące zagrożeń związanych ze sztuczną inteligencją. Ponad połowa (52%) uważa, że uczniowie powinni uczyć się, jak bezpiecznie i efektywnie korzystać z tych narzędzi – najlepiej pod nadzorem nauczycieli i rodziców. Jednocześnie niemal połowa badanych (49%) ma poczucie, że szkoły nie są jeszcze przygotowane na takie wyzwanie.

Sztuczna inteligencja wspomaga szkolną wyprawkę

Sztuczna inteligencja pomaga z kolei rodzicom w zakupie wyprawki szkolnej. Co czwarty rodzic (26%) skorzystał z pomocy AI podczas planowania lub realizacji zakupów szkolnych. Kolejne 39% deklaruje chęć przetestowania takich narzędzi w przyszłości.

Największym zainteresowaniem cieszyłby się asystent AI porównujący ceny, jakość i dostępność produktów w różnych sklepach (23%). Dużą popularność zdobył także generator listy zakupów dopasowany do klasy, zainteresowań dziecka i budżetu domowego (18%).

Co siódmy rodzic (14%) chętnie sięgnąłby po narzędzia analizujące listę pod kątem możliwych oszczędności czy rekomendacje produktów edukacyjnych dopasowanych do predyspozycji ucznia.

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 2–15.07.2025 r. metodą CAWI na ogólnopolskiej grupie 1005 respondentów – dorosłych posiadających dzieci przez SW Research Agencji Badań Rynku i Opinii na zlecenie Empiku.

Udostępnij ten artykuł!

Najnowsze podcasty

Nowa aplikacja mobilna RadiaKolor

Daj nam znać!

Coś ciekawego wydarzyło się w Warszawie lub okolicach? 
Warto nagłośnić ciekawą inicjatywę? Może urzędnicy się nie popisali? 

Poinformuj o tym dziennikarzy Radia Kolor! 
Z przyjemnością zajmiemy się Twoim tematem.
W razie potrzeby – gwarantujemy anonimowość.