Anna i Krystyna w terminie zakończyły drążenie tuneli na ostatnim odcinku linii metra M2 na Bemowie. Wydobycie obu tarcz na powierzchnię potrwa miesiąc, a po tym czasie rozpocznie się budowa torowiska i peronów nowych stacji.
W środę, 21 maja tuż po godzinie 13:00, tarcza TBM Krystyna przebiła się do szybu demontażowego zlokalizowanego przed stacją Bemowo. Tarcza Anna zakończyła swoje prace już w kwietniu.
Na odcinku między stacjami Karolin i Bemowo usunięto ponad 170 tys. metrów sześciennych urobku. Podczas prac zużyto ponad 30 tys. metrów sześciennych mieszanki betonowej oraz przeszło 3,3 tys. ton stali.
Zakończenie drążenia tuneli otwiera drogę do kolejnych prac, takich jak budowa peronów, klatek schodowych, łączników ewakuacyjnych między tunelami oraz najniższych poziomów wentylatorni szlakowych.
Równocześnie także wewnątrz samych tuneli zaplanowano dalsze działania. Tuż po ich wydrążeniu mają one idealnie okrągły kształt, są puste i gotowe na montaż instalacji, torowiska oraz pozostałej infrastruktury. W pierwszej kolejności powstanie podbudowa pod torowisko – w formie dolnych i bocznych bankietów.
Będą to pierwsze poziome powierzchnie, na których zamontowane zostaną kolejne elementy, w tym torowisko. W trakcie tych prac wykorzystanych zostanie 44 tys. metrów kwadratowych mat wibroizolacyjnych, 17 tys. metrów sześciennych betonu oraz 900 ton szyn, o łącznej długości 18 kilometrów.

fot. UM Warszawa

fot. UM Warszawa

fot. UM Warszawa
Planowane zakończenie II linii w 2026
Krystyna i Anna pracowały przez niespełna 9,5 miesiąca – od 14 sierpnia 2024 roku do 21 maja bieżącego roku. Jest to ostatni fragment drugiej linii metra w Warszawie. Do użytku w 2026 roku zostaną oddane trzy stacje: C3 Lazurowa przy skrzyżowaniu ulic Górczewskiej i Lazurowej, C2 Chrzanów przy skrzyżowaniu Rayskiego i Szeligowskiej i C1 Karolin. Za stacją C1 powstaną podziemne tory do budowanej stacji techniczno-postojowej.