Miejskie Zakłady Autobusowe wybrały: Irizar dostarczy nowe, elektryczne autobusy, które za dwa lata będą wozić pasażerów po stolicy. Oczywiście, jeśli inne firmy biorące udział w przetargu nie wniosą sprzeciwu. Wszystko rozstrzygnie się na początku grudnia. Pieniądze na pojazdy pochodzić będą z dofinansowania NFOŚiGW.
Miejskie Zakłady Autobusowe chcą kupić 80 nowych elektrobusów. 30 krótszych, dwunastometrowych, a także 50 pojazdów przegubowych. Każdy z nich – w odróżnieniu od tych, które już kursują po mieście – ma być ładowany nie przez pantograf, a z użyciem zwykłej wtyczki.
Hiszpanie na czele
Do przetargu stanęły Solaris Bus & Coach, hiszpański Irizar oraz Busnex – przedstawiciel chińskiego Yutonga. I to właśnie Hiszpanie przedstawili najkorzystniejszą ofertę, która 19 listopada została wybrana przez Miejskie Zakłady Autobusowe. W tej chwili pozostali oferenci mają czas na wniesienie sprzeciwu do postępowania. Mają na to 10 dni.
Jeśli MZA podpiszą umowę z Irizarem, to pierwsze w historii hiszpańskie autobusy w żółto-czerwonych barwach pojawią się na ulicach Warszawy w 2026 roku. Wszystkie będą niskopodłogowe, klimatyzowane i przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Potężne dofinansowanie
Na zakup 80 autobusów MZA otrzymały dofinansowanie. W ramach umowy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej otrzymają 236 milionów złotych. Pieniądze pochodzić będą z unijnego Krajowego Planu Odbudowy.
Pierwsze elektryczne autobusy pojawiły się w Warszawie w 2015 roku. W tej chwili Miejskie Zakłady Autobusowe posiadają 161 takich pojazdów. W 2026 roku będzie ich ponad 270.