Jak wynika z najnowszych badań zleconych przez Santander Consumer Bank i przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) między 22 marca a 8 kwietnia br., planowanie remontów wyraźnie absorbuje Polaków. Aż 45 proc. ankaietowanych planuje przeprowadzić remont jeszcze tej wiosny. Spośród tych osób, większość, bo aż 53 proc., zamierza przeznaczyć na prace do 10 tys. zł.
Finanse są podstawowym komponentem przy planowaniu remontów, gdyż to one decydują o zakresie prac oraz o tym, czy i kiedy skorzystamy z pomocy fachowców. Dalsze 15 proc. badanych myśli o wydaniu na remont od 10 001 do 20 tys. zł, a 8 proc. planuje wydać między 20 001 a 30 tys. zł. Wraz ze wzrostem kwoty spada liczba chętnych na remont.
Mężczyźni częściej widzą potrzebę remontowania mieszkań, zwłaszcza 30-latkowie
Pod względem demograficznym to mężczyźni częściej deklarują chęć przeprowadzenia remontu (51 proc.), natomiast wśród różnych grup wiekowych najbardziej zmotywowani do przeprowadzenia remontu są trzydziestolatkowie (57 proc.), podczas gdy osoby w wieku 60+ wykazują najmniejsze zainteresowanie odświeżeniem wnętrz (35 proc.).
Blisko co czwarty ankietowany jest gotowy ograniczyć zakres prac z powodu małego budżetu. Około 18 proc. deklaruje, że w razie deficytu wykonają część prac samodzielnie, aby zaoszczędzić na kosztach wynajęcia ekipy remontowej. 12 proc. pytanych do pokrycia nadprogramowych kosztów remontu zamierza wykorzystać rezerwę gotówkową przeznaczoną na niespodziewane wydatki.
Wsparcie z zewnątrz również bywa brane pod uwagę; 9 proc. ankietowanych planuje pożyczyć brakujące pieniądze od rodziny czy znajomych, a kolejne 8 proc. myśli o skorzystaniu np. z pożyczki. Tyle samo osób (8 proc.) rozważa użycie tańszych materiałów do remontu.
Kobiety rozsądniej zarządzają budżetem na remont
Różnice między płciami widać w podejściu do remontu i w sposobach zarządzania ograniczonym budżetem. Więcej kobiet niż mężczyzn (relacja 12 proc. do 6 proc.) jest gotowych skorzystać z tańszych materiałów. Ponadto panie częściej ograniczają zakres remontu w przypadku niewystarczających środków (43 proc. wobec 36 proc. u mężczyzn). Co więcej, kobiety są skłonniejsze prosić o wsparcie – 12 proc. z nich pożyczy brakującą kwotę od rodziny czy znajomych, w porównaniu do 6 proc. mężczyzn.
Choć tak wielu Polaków planuje remont, że z powodzeniem można to uznać za nasz sport narodowy, to ze względu na ograniczone finanse plany nagminnie nie wytrzymują zderzenia z rzeczywistością. Mężczyźni częściej podejmują się wykonania prac własnymi siłami, podczas gdy kobiety wykazują większą elastyczność w zarządzaniu budżetem, włączając w to skłonność do korzystania z niższej jakości materiałów oraz większą gotowość do proszenia o pomoc finansową.