Ministerstwo Infrastruktury planuje ujednolicić strukturę Inspekcji Transportu Drogowego (ITD) oraz nadać dodatkowe uprawnienia Głównemu Inspektorowi Transportu Drogowego. Zmiany mają zreorganizować ITD, która obecnie funkcjonuje w ramach dwóch odrębnych struktur: delegatur terenowych Głównego Inspektoratu oraz wojewódzkich inspektoratów.
Nowelizacja przewiduje likwidację delegatur i skoncentrowanie całej inspekcji pod jedną, centralną administracją.
Są problemy
Dualizm strukturalny ITD utrudnia wykonywanie zadań związanych z bezpieczeństwem drogowym oraz uczciwą konkurencją w transporcie. Wojewódzkie inspektoraty podlegają wojewodom, co utrudnia bezpośrednie zarządzanie nimi przez Głównego Inspektora.
Zmiany mają rozwiązać te problemy poprzez umożliwienie lepszego nadzoru i koordynacji działań na poziomie krajowym.
Nowe uprawnienia
Podobne zmiany były proponowane już przez poprzednią władzę, kiedy ministrem infrastruktury był Alvin Gajadhur. Jego projekt zakładał m.in. likwidację regionalnych delegatur i centralizację budżetu ITD.
Obecne propozycje obejmują również nadanie inspektorom nowych uprawnień, w tym możliwości wyposażenia ich w broń palną i umundurowanie, a także zmianę zasad powoływania i odwoływania wojewódzkich inspektorów.
Inspekcja jako służba mundurowa
Zmiany mają na celu zwiększenie nadzoru nad rynkiem przewozów drogowych oraz zapewnienie uczciwej konkurencji, zgodnie z unijnymi przepisami dotyczącymi dostępu do zawodu przewoźnika drogowego i warunków socjalnych kierowców.
Dlatego planowane jest przekształcenie ITD w służbę mundurową, co umożliwi prowadzenie kontroli przez całą dobę, przez cały rok. Obecnie wieczorne i nocne kontrole są rzadsze, co jest wykorzystywane przez kierowców przeciążonych ciężarówek. Nowe przepisy oznaczają, że inspektorzy ITD będą mogli częściej kontrolować kierowców wszystkich pojazdów, a nie tylko ciężarówek i autobusów.
Projekt powinien zostać przyjęty przez Radę Ministrów w IV kwartale tego roku.