M4 połączy Tarchomin i Wilanów. Znamy trasę i listę stacji kolejnej linii metra

fot. WTP

Zaprezentowano szczegóły dotyczące czwartej linii metra M4. Trasa połączy Białołękę z Wilanowem, a pociągi mają jeździć… bez maszynisty. Gdzie powstaną nowe stacje? Kiedy zakończy się projektowanie?

Dla wielu mieszkańców Warszawy to najważniejsza inwestycja najbliższych lat. Linia M4 ma być najdłuższą z dotychczasowych nitek, spinając północ z południem miasta i odciążając zatłoczoną linię M1. Firma Metroprojekt przedstawiła właśnie kluczowe założenia tej inwestycji.

Liczby robią wrażenie

Czwarta linia metra będzie miała 26 kilometrów długości, a po drodze pociągi zatrzymają się na 23 stacjach. Trasa przebiegnie przez aż 9 dzielnic: Białołękę, Bielany, Żoliborz, Wolę, Ochotę, Mokotów oraz Wilanów.

Początek trasy zaplanowano na Tarchominie, a koniec w Miasteczku Wilanów.

Oto kluczowe stacje przesiadkowe na trasie M4:

  • Metro Marymont – wygodna przesiadka do linii M1.
  • Rondo Daszyńskiego – połączenie z linią M2 w sercu biznesowej Woli.
  • Plac Narutowicza – tu w przyszłości przetniemy się z planowaną linią M5.
  • Żwirki i Wigury – węzeł przesiadkowy z planowaną linią M3.
  • Metro Wilanowska – drugie przecięcie z linią M1 na Mokotowie.

Pełna lista stacji metra M4 (od północy do południa):

  1. Myśliborska (Białołęka)
  2. Obrazkowa
  3. Płochocińska
  4. Ruda
  5. Marymont (przesiadka M1)
  6. Rydygiera
  7. Rondo Radosława
  8. Cm. Żydowski
  9. Okopowa
  10. Rondo Daszyńskiego (przesiadka M2)
  11. Plac Zawiszy
  12. Plac Narutowicza (planowana przesiadka M5)
  13. Bitwy Warszawskiej 1920
  14. Wiślicka
  15. Żwirki i Wigury (planowana przesiadka M3)
  16. Służewiec
  17. Rondo Unii Europejskiej
  18. Smołuchowskiego
  19. Wilanowska (przesiadka M1)
  20. Dolina Służewiecka
  21. Patkowskiego
  22. Sobieskiego
  23. Wilanów

Linia nowoczesnych technologii

To, co wyróżnia linię M4, to nowoczesna technologia. Projektanci stawiają na systemy autonomiczne. Co to oznacza dla pasażera? Pociągi będą prowadzone automatycznie, bez udziału maszynisty (tzw. system GoA 4).

Takie rozwiązanie jest już standardem w wielu miastach na świecie (np. w Paryżu czy Kopenhadze). Jakie są tego zalety? Ano chociażby większa częstotliwość kursowania pociągów, większe bezpieczeństwo i mniejsze zużycie energii (nawet o 30 proc.).

Projekt nowej linii M4 nabiera kształtów. Zakończyliśmy etap prac przedprojektowych i pracujemy dalej – przed nami m.in. badania geologiczne i szczegółowe rozwiązania dla poszczególnych stacji. M4 to będzie pierwsza w pełni autonomiczna linia Metra Warszawskiego – pociągi będą jeździć bez maszynistów – mówi prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.

Kiedy otwarcie?

Póki co należy uzbroić się w cierpliwość. Obecnie trwają zaawansowane prace przedprojektowe, które realizuje firma Metroprojekt. Zgodnie z harmonogramem, ten etap ma potrwać do listopada 2027 roku. Dopiero po tym terminie i uzyskaniu odpowiednich pozwoleń, będzie mogła ruszyć właściwa budowa.

Dla obsługi linii powstanie również nowa Stacja Techniczno-Postojowa.

Udostępnij ten artykuł!

Najnowsze podcasty

Nowa aplikacja mobilna RadiaKolor