Ogłoszono przetarg na projekt nowej linii tramwajowej, która połączy Wolę z Ochotą. Trasa o długości 1,4 km w dużej części, bo aż na 900 metrach, przebiegać będzie pod ziemią. Budowa ma się rozpocząć nie wcześniej niż w 2030 roku.
Projekt zakłada budowę trzech nowych przystanków. Dwa z nich będą zlokalizowane pod ziemią – przy peronie nr 9 stacji Warszawa Zachodnia i w rejonie ul. Tunelowej. Trzeci znajdzie się w pobliżu ul. Prądzyńskiego, a jego lokalizacja (pod ziemią lub na powierzchni) zależeć będzie od wybranego wariantu. Przebudowany zostanie także zespół przystanków przy ul. Kasprzaka.
O szczegółach mówi nam rzecznik Tramwajów Warszawskich Witold Urbanowicz:
– Tak jak obiecywaliśmy, rozpoczynamy dziś prace nad kolejnym odcinkiem tramwaju do Wilanowa, czyli trasą z ul. Kasprzaka do Dworca Zachodniego. Nowa trasa połączy Wolę z Ochotą, dzięki czemu pasażerowie będą mogli wygodnie i szybko podróżować pomiędzy tymi dzielnicami – bez konieczności wjeżdżania do centrum – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
Nowa linia ma zapewnić szybkie połączenie z Dworcem Zachodnim, który w najbliższych latach ma stać się jednym z głównych węzłów komunikacyjnych stolicy i całej aglomeracji.

Jak będzie przebiegała budowa?
Inwestycja została podzielona na dwa etapy. Najpierw powstanie odcinek od ul. Kasprzaka do stacji Warszawa Zachodnia, a następnie wyposażenie tunelu i podziemnego przystanku przy peronie nr 9. Cała dokumentacja projektowa ma być gotowa w ciągu 3,5 roku od podpisania umowy.
Tramwaj z Woli na Ochotę to fragment większego projektu – trasy do Wilanowa, która ma połączyć Wolę, Ochotę, Mokotów i Wilanów. W drugiej połowie 2026 roku pasażerowie skorzystają z pierwszego podziemnego przystanku przy Dworcu Zachodnim, budowanego obecnie od strony Ochoty wraz z nową trasą wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. oraz tunelem pod Parkiem Pięciu Sióstr i Alejami Jerozolimskimi.
Budowa nowej linii planowana jest po 2030 roku. Jej realizacja zależeć będzie m.in. od dostępności środków finansowych.