„Ta stacja jest niepotrzebna”. Mieszkańcy Śródmieścia o planowanej nowej stacji metra Plac Konstytucji

foto: Metro Warszawskie

Metro Warszawskie coraz śmielej przymierza się do budowy dwóch nowych stacji – w pobliżu Placu Konstytucji oraz na Muranowie. Temat ten wraca po wielu latach – wcześniej brakowało pieniędzy, teraz jest szansa na ich zdobycie. Czy mieszkańcy Warszawy potrzebują jednak nowej stacji w centrum?

Plac Konstytucji oraz Muranów. To dwie stacje metra, które mogą wkrótce powstać na linii M1. Wiele wskazuje na to, że jeszcze tym roku Metro Warszawskie otrzyma pozwolenie na budowę tych obiektów. Obie stacje miałyby powstać w ciągu trzech lat od chwili podpisania umowy z wykonawcą. To oznacza trzy lata utrudnień w centrum miasta oraz w pobliżu Ogrodu Krasińskich.

Mieszkańcy są podzieleni

Reporter Radia Kolor, Bartek Majcher, pojawił się w okolicach ulicy Wilczej, gdzie miałoby znaleźć się jedno z wyjść z nowej stacji. Zapytał przechodniów, czy budowa stacji w tym miejscu jest potrzebna.

Jest to beznadziejne rozwiązanie – usłyszał od jednego z mieszkańców stolicy. Będą utrudnienia, które teraz i tak są już bardzo duże – to z kolei inna opinia.

Utrudnienia na ziemi i pod ziemią

Jak powiedziała nam Anna Bartoń, rzeczniczka Metra Warszawskiego, gdy już rozpocznie się budowa stacji Plac Konstytucji oraz Muranów, utrudnienia pojawią się zarówno na powierzchni, jak i pod ziemią.

Ruch pociągów na linii M1 w pobliżu budowanych stacji przez trzy lata będzie odbywał po jednym torze – mówi Bartoń.

Wiadomo też, że spore utrudnienia będą nad budowanymi stacjami. Projekty jednak przewidują utrzymaniu ruchu kołowego – zdradza nam Anna Bartoń.

Budowa obu stacji – Plac Konstytucji i Muranów – ma kosztować łącznie około 800 milionów złotych.

Plany powstałe w latach 80.

Stacje Muranów i Plac Konstytucji były planowane już w latach 80. ubiegłego wieku. Zrezygnowano z nich na przełomie lat 80. i 90.

Skutkiem tego między Centrum a Politechniką pociągi M1 jadą przez 1,5 kilometra bez żadnego przystanku. Podobnie jest między stacjami Ratusz-Arsenał a Dworzec Gdański.

W roku 2019 miasto zleciło firmie Biuro Projektów „Metroprojekt” Sp. z o.o. stworzenie projektów stacji oraz zdobycie wszystkich pozwoleń. To miało zająć dwa lata. Prace te jednak się przedłużyły. Dopiero wiosną tego roku Metro Warszawskie zakończyło etap projektowania i zaczęło się starać o pozwolenie na budowę.

Stacja Plac Konstytucji ma powstać nie bezpośrednio pod placem o tej nazwie, ale pod ulicą Marszałkowską od strony Centrum. Wyjścia z niej mają się znaleźć przy ulicy Wilczej, a także przy Koszykowej oraz Pięknej.

Stacja Muranów z kolei ma zostać wybudowana pod ulicą Andersa między Anielewicza a Franciszkańską. Podobnie jak na stacji Plac Konstytucji, ma tu powstać peron wyspowy. Co ważne, w projekcie zapisano taki sposób prowadzenia robót, by w ich trakcie utrzymać ruch tramwajowy na powierzchni.

Udostępnij ten artykuł!

Najnowsze podcasty

Nowa aplikacja mobilna RadiaKolor

Daj nam znać!

Coś ciekawego wydarzyło się w Warszawie lub okolicach? 
Warto nagłośnić ciekawą inicjatywę? Może urzędnicy się nie popisali? 

Poinformuj o tym dziennikarzy Radia Kolor! 
Z przyjemnością zajmiemy się Twoim tematem.
W razie potrzeby – gwarantujemy anonimowość.