Tramwajarze rozpoczynają prace nad projektem przedłużenia przebiegu linii tramwajowej w Miasteczku Wilanów. Podpisano umowę z firmą, która sfinansuje i przygotuje pełną dokumentację projektową nowego odcinka torowiska przy ul. Uprawnej.
Nowy odcinek trasy ma powstać w rejonie skrzyżowania ulicy Uprawnej i alei Rzeczypospolitej. W tym miejscu firma Morelia Investments planuje budowę wielofunkcyjnego kompleksu Wilanów Park. Zgodnie z planami, wygodny dojazd ma zapewnić nowa trasa tramwajowa.
W październiku 2024 roku do użytku oddano pierwszą część tramwaju do Wilanowa. Od tego czasu skorzystało z niej już 20 mln pasażerów, w tym aż 8,4 mln tylko z nowego odcinka. Dalsze przedłużenie trasy wpisuje się w miejskie dokumenty planistyczne i przewiduje obsługę kolejnych części tej dzielnicy.
Co zaplanowano?
Planowane jest przygotowanie projektu rozbudowy drogi oraz budowa zachodniej jezdni alei Rzeczypospolitej. Dokumentacja dla nowego odcinka tramwajowego ma być gotowa w IV kwartale 2028 roku. Ostateczny termin realizacji inwestycji zależy od decyzji miasta oraz dostępności środków finansowych.
Nowy fragment torów będzie miał około 500 metrów długości. W pasie dzielącym aleję Rzeczypospolitej zaplanowano terminal końcowy z rozjazdami, torem postojowym i przystankiem.

Układ torowy zostanie zaprojektowany w taki sposób, aby możliwe było dalsze przedłużenie trasy w kierunku południowym, jeśli w przyszłości pojawi się taka potrzeba.
Tramwaj „wtopił się” w życie w Wilanowie
Burmistrz Wilanowa Ludwik Rakowski podkreśla, że tramwaje stały się w ostatnim roku integralną częścią komunikacji dzielnicy.
– Komunikacja szynowa to atrakcyjna alternatywa dla samochodu. Cieszę się, że dzięki współpracy z prywatnym inwestorem powstanie kolejny odcinek alei Rzeczypospolitej i mieszkańcy zyskają wygodny dostęp do transportu publicznego – mówi.
Prezes Tramwajów Warszawskich, Wojciech Bartelski, dodaje, że podobny model współpracy doskonale sprawdził się przy innych inwestycjach publicznych w stolicy, szczególnie w pobliżu dużych obiektów handlowych.
– To pierwszy tego typu wspólny projekt tramwajowy w mieście, ale model takiej współpracy z powodzeniem sprawdza się przy innych inwestycjach publicznych w Warszawie. Przykłady innych centrów handlowych w stolicy pokazują, że transport publiczny odgrywa znaczącą rolę w obsłudze tego typu obiektów – tak samo będzie i tym razem – mówi Bartelski.




